När minimalism blir säljargument

(null)
 
Häromdagen tappade jag all lust, ork & vilja att fortsätta blogga om minimalism & hållbarhet 🙁
Min man visade en sponsrad artikel via en nyhetssida.
 
"Så får du till en perfekt minimalistisk garderob med hjälp av tre steg".
Självklart blev jag nyfiken när en icke alternativ media börjar skriva såna här inlägg om minimalism. Men jag skulle aldrig klickat. Jag blev bara upprörd 😣
 
Inledningsvis var artikeln bra, men snabbt övergick det i ett försök att sälja. För där kom det. "Plaggen som är ett måste i en minimalistik garderob". Under bilderna fanns annonslänkar till plagg för flera tusen kronor (varav inget kom från ett hållbart företag). Hur sjukt är inte det här?😬
 
Minimalism är individuellt🙏 Det är ingen kofta du kan ta på dig. Inom minimalismen finns det inga måste - inte ens antal plagg eller storlek på garderoben.
 
Såklart kan en minimalistisk design på ett sätt få vara ett säljargument, men försöka påstå att livsstilen som minimalist är något vi kan konsumera oss till gör mig uppriktigt förbannad😫
 
Minimalism må vara en av de hetaste trenderna för 2018. Men för allas skull, inklusive vår älskade planet, förvandla inte minimalism till ett vapen i marknadsföring & använd det inte som säljargument😓
 
Vad företagen än försöker inbilla, du kan inte konsumera dig till minimalism.
Det ligger så mycket djupare än shopping & habegär 💛




konsumtion konsumtionssamhället köpstopp livet innan minimalism minimalist minimalistinnan shopstop sluta shoppa
0 kommentarer