Vårt larm på huset

  (null)

För ett tag sedan blottade jag hela vår månadsbudget & en post som fick många att höja på ögonbrynen var kostnaden för larmet på huset. Ynka 10kr i månaden. Jag insåg att det verkar ju väldigt märkligt, därför tänkte jag dela med mig här av hur vår lösning ser ut. Den passar självklar inte alla men kanske någon.
 
Vi hade först besök av flera olika larmbolag som kom med prisförslag. Tyvärr var månadskostnaden på runt 400-500 kr, det tyckte vi var lite högt. Dessutom ingick ofta inte heller utrustningen, & inte alltid uppdateringar. 
 
Utifrån vår situation där jag oftast är hemma om dagarna, eller inte långt från hemmet. Vi bor på ett ställe som nog inte är första idén att bryta sig in & det viktiga för oss är att vi får reda på inbrottet.
 
Nu fanns här redan larmutrustning i huset, dock behövdes den uppgraderas. Vi hittade ett lokalt företag som kunde byta ut själva kortet i larmskåpet & vi köpte även nya rörelsesensorer som inte reagerar på katter. Med installation kostade detta oss ca 6.000 kr.
 
Hemligheten bakom månadskostnaden är att det sitter ett kontantkort i larmskåpet som larmar genom att skicka sms till våra mobiler. Vi får alltså ett sms om larmet går. 
 
Självklart finns det både för- & nackdelar med att ha det såhär. För oss fungerar det ypperligt & jag delar med mig av detta eftersom jag tänker att det kan passa fler som vill kunna ha larm, men inte vill eller har utrymme för att betala flera hundra kronor i månaden.
billigt hemlarm billigt larm billigt larm villa familj hemlarm larm minimalistinnan villalarm villaägare
1 kommentar
Anonym

Att larmbolag marknadsför sina produkter med att de inte reagerar på katter är en ren och skär lögn, tyvärr. Katter har en benägenhet att klättra och hoppa upp på höga skåp, hyllor, bänkar, etc. En så kallad husdjursanpassning är som mest optimal när djuret väger under 20 kg och befinner sig på golvnivå. Om djuret kommer högre upp än 50-100 cm så finns alltid en risk att det larmar,tyvärr.

Dessutom är det extremt förekommande att rörelsesensorer falsklarmar på somrarna på solreflektioner, värmestrålning när solen ligger emot fönsterna, små insekter som flyger väldigt nära sensorn, etc, särskilt nu när det är så varmt. Det är tyvärr svårt att undvika falsklarm av dessa typerna och det gäller alla larmbolag med alla larmsystem. Det går att programmera om känsligheten på en rörelsesensor till låg känslighet, men då finns risken att den inte larmar på ett riktigt inbrott om gärningsmannen är lite för långt bort ifrån rörelsesensorn.

Att ha ett larm som skickar sms direkt till sin mobil fungerar kanon. Den enda risken jag personligen ser är om larmet ballar ur och falsklarmar ibland hundratals gånger på en dag. Då är det inte jättekul att ha ett kontaktkort i larmet. Dessutom är det verkligen en fördel att ha bildverifiering i larmet. Många gånger kan man faktiskt se ljusskiftningar, insekter, gardiner som fladdrar, etc. Utan bildverifiering kan det bli svårt att åtgärda ett falsklarm på rätt sätt.

Slutligen tycker jag att de största larmbolagen i Sverige är ganska dyra. Men som man säger i finansbranschen - pris är vad du betalar, värde är vad du får.

De larmbolagen som är uppkopplade mot en egen larmcentral är trots allt bäst när det väl är skarpt läge. På grund av att det är en operatör som hanterar larmet inom oftast bara någon sekund och gör en professionell bedömning, som på egen hand har kontakt med polis och räddningstjänst, så går det mycket snabbare att få en riktig åtgärd.

De enda två bolagen jag helhjärtat kan rekommendera att man som konsument ska välja är Verisure eller Sector Alarm. Andra mindre bolag må vara lite billigare, men dessvärre är säljarna inte helt ärliga i sina metoder och de pratar ofta illa om Verisure och Sector Alarm och använder pris som ett säljargument för att priset är det enda som de är bättre på. I 99 av 100 fall säljer de mindre larmbolagen endast till befinlitliga Verisure- och Sector Alarm-kunder. De har väldigt svårt att sälja in sina tjänster till någon som inte har larm, en s.k omogen kund. Men befintliga kunder, s.k mogna kunder, hos storbolagen har förstått behovet av ett larm och tyvärr tänker många endast på priset tillslut. Det är lätt att man glömmer bort alla förmåner man får hos storbolagen så länge det inte händer någonting med larmet. Men den dagen någonting väl händer är också samma dag som man inser värdet i tjänsten.

Jag vill sammanfatta inlägget med att det absolut kan vara en bra idé att ha eget "eget" larm. Men var kritisk mot säljarna om vad de säger och var extremt kritisk till vilket bolag du väljer. Läs alltid det finstilta innan du skriver på kontrakt.

Med vänliga hälsningar
En person som jobbat på både Securitas Larmcentral och Sector Alarms larmcentral.

Svar: Än så länge har larmet aldrig reagerat på våra katter, hade vi inte uppgraderat så hade larmet gått direkt när katterna rörde sig. Vi provade nämligen det :)
Än så länge inte heller haft något problem alls med falsklarm, vi har haft larmet i över ett år nu. Så antar att sensorerna sitter rätt placerat för vår del.

Vi har haft både Verisure och Sector Alarm här på besök, men det var alldeles för höga priser för oss. Och vi vägde noga utifrån vad de kunde erbjuda... jag går som sagt hemma & vi är sällan långt borta.

Tror aldrig vi kommer att byta faktiskt.
Minimalistinnan